Dag 9 - 12 - Reisverslag uit Arco, Verenigde Staten van Ed en Nel Kip - WaarBenJij.nu Dag 9 - 12 - Reisverslag uit Arco, Verenigde Staten van Ed en Nel Kip - WaarBenJij.nu

Dag 9 - 12

Door: André

Blijf op de hoogte en volg Ed en Nel

21 Juni 2012 | Verenigde Staten, Arco

Jaja hier zijn we weer! Na een aantal dagen zonder internet in Yellowstone National Park, nu weer up and running in Arco, Idaho! Om ook nog even terug te komen op jullie vragen:
-temperatuur hier is prima (+30 graden), afgelopen dagen kouder en vooral in de nachten naar het vriespunt.
-Helaas komen we weinig steden tegen onderweg dus ik vrees geen baseball. Lijkt me wel heel gaaf om een keer mee te maken, zo'n groot stadion en de sfeer! Het schijnt dat ze soms al vanaf 's ochtends staan te bbqen op de parkeerplaats tot de wedstrijd begint!

Hierbij de verhalen van de afgelopen dagen:

Dag 9: Cody – Yellowstone National Park

Vanmorgen zijn we vanuit Cody vertrokken naar Yellowstone National Park. De route was erg mooi en we kwamen eerst langs de Buffalo Bill Dam en het Buffalo Bill National Forest. De dam was vrij groot en we werden vanaf de parkeerplaats met een golfkar naar het bezoekerscentrum gebracht. Wat een service! Het meer aan de ene kant van de dam was rustig en stil water en aan de andere kant spoot het water uit de dam. Hier hebben we even rondgekeken en zijn we weer verder gegaan.

De route naar Yellowstone bracht ons in mooi groen gebied en een rivier ernaast. Dit was een voorbode voor hoe Yellowstone is. Yellowstone is echt fantastisch! Het park komt met stip binnen op mijn nummer 1 nationale parken. We zijn Yellowstone binnen gekomen aan de oostzijde van het park en reden eerst langs het Yellowstone Lake. Het meer leek wel zo groot als de zee! Er stond veel wind en er stonden flinke schuimkoppen op de golven. Bij het maken van foto’s vanaf de kant voelde je dat je helemaal nat werd.

Later zijn we doorgereden naar Canyon Village om een slaapplaats voor de nacht te zoeken. De weg hiernaartoe was prachtig, grote grasvlaktes, rivieren en veel wilde dieren. Onderweg was het meteen al raak. We kwamen diverse bizons, herten en zelfs een wolf tegen! De wolf was heel snel weg en zorgde voor een opstopping in het verkeer. Gelukkig heb ik hier nog een glimp van opgevangen. De bizons waren dichtbij aan de weg aan het grazen. Hierdoor hebben wij ze goed op de foto kunnen zetten. Je moet wel oppassen want de bizons kunnen je aanvallen en op de hoorns nemen. Het is echt fantastisch om de beesten zo te zien en te kunnen fotograferen.

Even later kwamen we ook nog een mud pool (moddergeiser) tegen. We draaiden de parkeerplaats op en Niels vroeg of iemand een scheet had gelaten. De modderpoel stinkt zo erg naar rotte eieren niet normaal! Dan moet je wel heel verrot zijn maar het was dus moeder natuur. De modderpoel borrelde gassen vanuit de aarde naar boven en daarom stonk het erg. Het was fascinerend om te zien hoe het landschap er hier uitzag en om de natuur te horen. Één van de geisers maakte een geluid, het leek wel of er een draak lag te slapen. Geweldig!

Ten slotte zijn we nog langs de lower and upper falls geweest. Dit zijn watervallen waarop je een heel mooi uitzicht had vanaf de uitkijkpunten. We hebben nog diverse paden gelopen om dichterbij te komen en om nog mooier uitzicht te hebben. Echt geweldig om de natuur te horen en om het water knetterhard te horen vallen.

Later zijn we naar de camping gereden. De camping is redelijk primitief, geen stroom- en wateraansluitingen en dus ook geen internet. Gelukkig hebben we een generator om af en toe even wat stroom te gebruiken en hebben we een watervoorziening in de camper. Al met al was dit een fantastische dag. Super mooie natuur gezien en we hebben nog enkele dagen hier te gaan! Vandaag hebben we afgesloten met een diner in het restaurant. Heerlijk zo’n bizon burger en bizon meat loaf!

Dag 10: Yellowstone National Park

Vanmorgen was het ijskoud dat we wakker werden! Het zal vannacht niet warmer dan 5 graden zijn geweest en dat viel even tegen. Yellowstone ligt erg hoog (bijna 3 kilometer hoogte) en het koelt hier snel af. Gelukkig hebben we het allemaal niet koud gehad alleen was het tijdens het opstaan even koud. Daarna hebben we even de verwarming aangezet en lekker warm ontbeten. :) De temperatuur overdag is hier goed alleen de straffe wind vraagt om een vestje of trui. Uit de wind is het zo’n 22-25 graden.

Na het ontbijt zijn we vertrokken richting Tower-Roosevelt, Mammoth Hot Springs, Norris Geyser Basin en om naar de camping bij Madison te gaan. Onderweg was het weer een groot feest! Onderweg hebben we diverse bizons en herten gespot. Op een gegeven moment zagen we zelfs een hele kudde bizons, echt geweldig om dat te zien! Maar toen op een gegeven moment liep het verkeer vast en stond er een park ranger het verkeer te leiden. Dit was nodig omdat er een beer liep in het bos! Echt geweldig om de beer van zo dichtbij te zien! Helaas moesten we redelijk snel weer doorrijden omdat de weg helemaal vast liep en er nergens gelegenheid was om te parkeren. Gelukkig hebben we een beer kunnen zien want nadat we een aantal mensen hadden gesproken op de vorige campings, die geen beer hadden gezien, wisten we dat het lastig zou worden. Beren zijn erg schuw en mijden de wegen in het park.

Onderweg zijn we ook diverse malen gestopt om een pad te lopen welke naar een waterval leidde of welke naar geisers leidde. De eerste grote geisers die we tegenkwamen was bij Mammoth Hot Springs. We wisten niet wat we meemaakten al die verschillende kleuren en de hitte die van de bronnen af kwam! Ook de vormen van de bronnen en de ondergrond was heel apart, de ondergrond was ook warm zodat je op de paden moest blijven lopen. Het gevoel dat we kregen was net of we op een andere planeet waren aangekomen, echt onwerkelijk. Zo geweldig dat de natuur zo kan zijn en zo veel verschillende kleuren kan aannemen!

Bij Norris waren er ook een aantal kleinere geisers welke ook water de lucht in spoten. Heel apart om dat zo te zien en te horen. De geisers hier hadden hele mooi groene, blauwe en rode kleuren. Dit heeft te maken met de temperatuur. De rode kleuren komt bijvoorbeeld vanwege roest (bacteriën nemen het ijzer in het water op en gaan roesten door de temperatuur) en het water is daar tussen de 50 en 60 graden. De groene kleuren zijn algen welke tussen de 38 en 56 graden zijn. Het was fascinerend om te zien!

Hierna zijn we naar de camping bij Madison gereden, welke we van tevoren hadden gereserveerd. Gelukkig maar want alle campings zijn hier zo goed als vol en ook hier moeten we het zonder elektra, water en hookup voor de afwatering doen. Vanavond gaan we lekker aan de spaghetti en de route voor morgen uitstippelen.

Dag 11: Yellowstone National Park

Vanmorgen zijn we vertrokken richting de Old Faithful geiser. Bij vertrek hebben we meteen een plek op de camping van vanavond besproken omdat het erg druk is in het park. Helaas heeft maar 1 camping douches en hebben we geen full hookup. Het is dus nog even primitief vertoeven. De Old Faithful geiser is een van de grootste geisers in Yellowstone National Park en staat bekend als de oude betrouwbare omdat deze geiser gemiddeld om de 92 minuten water spuwt en ook het meeste water de lucht in spuwt. Onderweg kwamen we diverse geisers tegen. Sommige lagen heel dicht langs de weg en anderen hadden fantastisch mooie kleuren. Zo kwamen we ook aan bij het Midway Geyser Basin met de Grand Prismatic Spring. Dit is de bekendste geiser met de meeste kleuren (rood, oranje, geel, blauw, groen). Dit is heel erg mooi te zien van uit de lucht. Helaas is er geen mogelijkheid om de geiser van bovenaf te bekijken en hebben we daar een rondje omheen gelopen. Het was er erg mistig waardoor je soms geen hand voor ogen zag.

Hierna zijn wij vertrokken richting Old Faithful. Het gebied was erg druk, veel geparkeerde auto’s en om de geiser hebben ze een pad gebouwd met allemaal zitplaatsen Helaas kwamen wij net aan dat de geiser uitgebarsten was. Wij hebben iets meer dan een uur gewacht en toen begon het spektakel! Geweldig om de uitbarsting en het water spuwen mee te maken. Het water spoot heel hoog in de lucht en het ging iets meer dan een minuut door. Geweldig om mee te maken! Hierna liep het al snel leeg en zijn we verder gereden. Bij het wegrijden zagen we een aantal bizons op de voetpaden lopen, zo dichtbij hadden we ze nog niet meegemaakt. Gelukkig waren er ook snel een aantal rangers om alles in goede banen te leiden en om de mensen niet te dicht bij de bizons te laten komen. Het is namelijk wettelijk verplicht om de beesten met rust te laten anders staat daar een boete op. Later hebben we wat gegeten langs de weg in de camper.

Ten slotte zijn we doorgereden naar West Thumb. Hier had je een aantal geisers welke aan het meer lagen. Het was een mooi gezicht om zo alles te zien: geisers, het meer en de bergen met de sneeuw. Hier waren ook een aantal geisers welke half in het meer lagen, heel apart om dit te zien. Wat opviel is dat het water heel helder was maar dat je geen vissen zag. Hierna zijn we nog even doorgereden naar Lake Area waar we hebben gegeten en later de camping hebben opgezocht. Morgen vertrekken we uit Yellowstone naar Grand Teton National Park.

Foto's:

Dag 12: Yellowstone National Park – Arco (Craters of the Moon)

Vanmorgen was het weer erg koud toen we wakker warden.. De receptie bij de camping gaf aan dat het tegen het vriespunt was geweest. We vonden het allemaal afgelopen nacht kouder dan de vorige nachten. Tijdens het ontbijt bleek waarom er stond nog een raam open! Goed voor de ventilatie en gelukkig stond er geen wind maar wel erg koud. Na het ontbijt zijn we vertrokken in zuidelijke richting naar Grand Teton National Park. Bij het wegrijden van de camping spotten we nog een bison welke stond te grazen waar vannacht nog een paar tenten stonden! Awesome! In het laatste stukje van Yellowstone was er ook nog een verkeersopstopping en waren er rendieren (elk) net naast de weg aan het grazen. Later vloog er ook nog 1 de weg over. Geweldig om dit van zo dicht bij mee te maken.

Later zijn we door Grand Teton heen gereden. Onderweg kwamen we veel hotrods tegen, welke we ook al de hele week tegen kwamen in het park. Grand Teton bestaat vooral uit grote groene weilanden en bossen en aan de zijkant zie je het meer en de bergen met de sneeuwtoppen. Een erg mooi gezicht. Onderweg stonden ook nog een aantal borden dat er beren met jongen waren gesignaleerd en over de weg liepen. Helaas hebben wij deze niet gezien.

Na Grand Teton kwamen we aan in Jackson, Wyoming. Hier hebben wij nog wat boodschappen gedaan. Het was een hele mooie supermarkt maar de indeling was heel vreemd. Alle producten zijn we op drie verschillende plekken in de supermarkt tegen gekomen! Gelukkig konden we met wat hulp wel alles vinden (duurt even maar dan heb je ook wat). Hierna zijn we doorgereden naar Idaho Falls en Arco. Dit was een vrij lange en saaie rit. In Idaho valt niet zoveel te beleven. Geen grote steden waar we doorheen kwamen of mooie landschappen. Heel veel weilanden met graan en soms wat bergen. De lange rit scheelt echter weer voor morgen zodat we dan zo Craters of the Moon in kunnen rijden. De camping in Arco is van alle gemakken voorzien en het is hier heerlijk (+-35 graden). Lekker BBQen!

• 22 Juni 2012 - 08:19

Mam En Syl,:

Hoi kippies, wat een verslag van 4 dagen, maar we hebben weer genoten hoor van jullie belevenissen.
    Mam vindt het ook geweldig om jullie zo te volgen en jullie te zien op de fotos. Verder gaat alles hier prima. Wij wensen jullie nog heel veel plezier en een dikke kus van ons. xxx

• 22 Juni 2012 - 10:48

Paul En Gerda:

Yellowstone Park is volgens mij toch groter dan het Agatha Park in Krommenie of zie ik dat nou verkeerd ?? PS laat het me ff weten.
    Ja jongens, en dan die geisers, dat is wel even een belevenis van zo dicht bij.
    Onze Fasto badgeizer doet er geen 90 minuten over om weer een eruptie te geven, binnen 3 seconden heeft ie het voor mekaar, een stortvloed aan water, en de temperatuur hebben wij zelf in de hand !!
    Maar die mooie groene ( algen ) en rode ( ijzerhoudende ) kleuren kom je bij ons niet tegen, echt geweldig om er inderdaad mooie foto's van over te houden.
    Tja , en dan die stinkende zwavel uitstoot van moeder-aarde is ook bijzonder, je kunt wel wc spray gebruiken daar , maar volgens mij heeft dat weinig effect, dat luchtje blijft wel een tijdje hangen daar in die prachtige natuur....
    Ik heb een paar eieren net stuk geslagen in de zon gelegd, dan hebben we ook nog jullie belevings geur erbij...
    Op naar het volgende verslag, Krommeniedijkers.
    Gerda en Paul.

• 22 Juni 2012 - 20:15

Mar:

Hey lieve allemaal,
    Het is soms niet te geloven die foto's...
    Wat een schoonheid, natuurgeweld....
    it takes your breath away....en dan zit ik hier gewoon in Medemblik, laat staan als je er middenin zit zoals jullie! Ik geniet hier weer zo van. Je doet het weer geweldig Andre. Nog heel veel plezier daar...
    Kus Mar xxxx

• 23 Juni 2012 - 01:55

Ed En Nel Kip:

Bedankt voor alle leuke reacties! We gaan nog even door!

@Gerda en Paul: Agathapark is beetje kleiner. Yellowstone is iets meer dan een kwart van Nederland!

• 24 Juni 2012 - 16:09

Geertje:

Hebben lullie de jongens van ZZ Top
    al ontmoet ?

• 26 Juni 2012 - 18:17

Erica En Nico-Jan:

Wauw zeg ...wat een verhalen weer. GEWELDIG ! En dan al die prachtige fotoos. Zoooooooo mooi! Wat een belevenis om dat alemaal zo ze zien.

• 03 Juli 2012 - 19:01

Dirk En Joke:

Hai Kippekes
    wat een geweldige leuke verhalen, en wat maken jullie een hoop mee,de fotoos zijn fantastisch je krijgt er helemaal zin in.Geniet er nog maar even van.

Groetjes de Risjes