Dag 5: Mount Rushmore, Custer, Crazy Horse - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Ed en Nel Kip - WaarBenJij.nu Dag 5: Mount Rushmore, Custer, Crazy Horse - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Ed en Nel Kip - WaarBenJij.nu

Dag 5: Mount Rushmore, Custer, Crazy Horse

Door: André

Blijf op de hoogte en volg Ed en Nel

14 Juni 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Vanmorgen zijn we eerst naar Mount Rushmore geweest. Mount Rushmore is fascinerend! Wat een werk is dat geweest om de presidentshoofden (George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt en Abraham Lincoln) in de berg te hakken. Men heeft er 14 jaar over gedaan met zo’n 400 arbeiders en 90% is met dynamiet weggeblazen, het restant is bijgeschaafd en gehakt. De hoofden lijken sprekend op foto’s van de presidenten. Bij Mount Rushmore hebben we een rondje gelopen en konden de presidentshoofden van diverse punten zien. Erg mooi was ook om het gereedschap te zien wat is gebruikt bij het maken.

Hierna zijn we naar Rapid City gereden om even wat boodschappen te doen bij de Wal-Mart. Op de terugweg naar de camping zijn we door Custer State Park gereden. De wegen hier waren erg smal, het paste net met twee campers naast elkaar en waren er veel hairpins en andere krappe bochten. Onderweg kwamen we een aantal motoren tegen en die keken ons zo aan alsof we gek waren met die camper over deze wegen. Onderweg moesten we ook door een aantal tunnels heen. Het paste allemaal net en we hadden maar 5 centimeter speling! Gelukkig zijn we hier heelhuids doorheen gekomen. In Custer State Park hebben we nog een aantal herten en bizons gezien.

Na Custer State Park zijn we naar Crazy Horse geweest. Helaas viel dit erg tegen. Je kon helaas niet dichtbij de berg komen tenzij je (naast de entree) voor de busreis betaalde en dan nog kwam je niet heel erg dichtbij. Die Indianen weten wel hoe je toeristen geld afhandig moet maken. Het blijkt dat men al bezig is met Crazy Horse sinds 1948 en ik denk dat wij het allemaal niet meer mee zullen maken dat het af komt. Ongelofelijk in wat voor tempo daar gewerkt wordt, terwijl men wel druk bezig was met het informatiecentrum. Ik denk dat dit een eeuwig project zal blijven. In het informatiecenter stonden veel beelden en foto’s van hoe het de afgelopen jaren is gegaan en hoe het moet worden. Daarnaast waren er ook veel spullen van de Indianen tentoon gesteld. Dit hadden we snel gezien en hierna zijn we naar de camping gegaan.

’s Avonds hebben wij heerlijk gebarbecued op de camping. Morgen hebben we een relax dagje ingepland dus ik verwacht dat er geen verslag zal komen.

Foto's:

• 15 Juni 2012 - 08:56

Mam En Miek:

we hebben weer genoten van het verslag met de foto's erbij. Wel eng zeg met die krappe bochten. Maar gelukkig is alles goed gegaan. Wij hebben net koffie gedronken en gaan straks samen even boodschapjes doen. Dikke kus van ons.