Dag 5 en 6 - Reisverslag uit Newport, Verenigde Staten van Ed en Nel Kip - WaarBenJij.nu Dag 5 en 6 - Reisverslag uit Newport, Verenigde Staten van Ed en Nel Kip - WaarBenJij.nu

Dag 5 en 6

Door: André

Blijf op de hoogte en volg Ed en Nel

11 Augustus 2018 | Verenigde Staten, Newport

Donderdag 9 augustus 2018

Vanochtend waren we vroeg opgestaan omdat we een flinke rit voor de boeg hadden. Na het ontbijt was ik nog even naar het strand gelopen in de hoop een adelaar te kunnen spotten. Helaas had ik geen geluk. Ik begreep van een wandelaar dat een adelaar iets eerder gespot was maar deze was alweer gevlogen. Geen tijd om af te wachten of deze terug kwam want we moesten door.

Het eerste deel van de rit leek ons in de tijd terug te doen gaan. De dorpjes waar we doorheen kwamen waren erg verouderd en sommige gebouwen zelfs vervallen. Missende houten planken, gebroken ramen, een erg armoedig gezicht. De huisjes zijn klein, van hout gemaakt en ogen niet modern. Auto’s die rondrijden zijn niet nieuw en hebben gebreken (missende panelen, afgebladderde lak). De hele sfeer in deze dorpjes voelt uit de vorige eeuw.

Gelukkig werd het in de middag beter. Nadat we de staat Oregon waren ingereden, voerde de snelweg ons langs de kust. De weg volgt het landschap en gaat op en neer en van links naar rechts. Dit betekent een lage gemiddelde snelweg maar wel een erg leuke rit! Op een aantal plekken zijn we gestopt en hadden we een adembenemend uitzicht op de kustlijn! De mist en de zon maken het geheel een bijzondere ervaring.

In de middag hebben we nog wat boodschappen gedaan bij de Walmart. Bij het wegrijden van de parkeerplaats stopte er iemand die voor ons reed midden op de weg (terwijl er een voetbalveld aan lege ruimte is). Middels een kleine toeter verzocht ik degene aan de kant te gaan. Die kerel achter het stuur schrok zich echter wezenloos en dat liet hij blijken ook, middels een internationale symbool wat iedereen kent, de middelvinger. Hahaha, ook weer meegemaakt!

Tegen de avond waren we eindelijk op de plaats van bestemming, Newport, Oregon. Eenmaal aangekomen bij de camping was het kantoortje al dicht en onze reservering nergens te bekennen. Voor de mensen die gereserveerd hebben en later aankomen ligt een pakketje klaar met instructies en kaart naar hun plek. Bij nadere bestudering van onze emailconfirmatie bleek dat we ons een dag hadden vergist. We hadden maar tot halverwege hoeven rijden en pas morgen richting Newport. Het was geen optie meer om 3 uur terug te rijden dus gingen we op zoek naar een andere camping. Helaas zit het hier goed vol langs de kust (vakantieseizoen) en hadden we met wat hulp eindelijk een camping gevonden. Deze lag van de grote weg af en lag heerlijk rustig aan het water. Een prachtplek hadden we, direct aan het water. Dit was een camping voor vissers waar ze Chinook zalmen vingen. De eigenaar had een man cave gemaakt waar je moest inchecken, waar we s avonds nog even op zoek zijn gegaan naar internet.

Vrijdag 10 augustus 2018

Vanochtend regende het licht toen we vertrokken van de camping. Omdat we weinig te rijden hadden deden we het vandaag allemaal op ons dooie gemak. Na een bakkie koffie zijn we vertrokken en onderweg een aantal keren gestopt bij mooie kustlocaties. In Depoe Bay hadden we een prachtige ervaring. Vanaf de kust zagen we enkele walvissen zwemmen! De walvissen leken lekker rond te dobberen en trakteerden ons soms op een groet met hun staart! Wow, indrukwekkend! Even later bij een ander punt langs de kust zagen we weer walvissen!

Eenmaal aangekomen in Newport zijn we gestopt bij een klein historische vuurtoren. Deze stond bovenop een woning. Hier woonde een gezin met 7 kinderen. Leuk om te zien hoe men hier in het verleden heeft gewoond maar jammer dat we niet tot in de lichtkoepel konden komen. Deze was helaas afgesloten. Hierna hebben we nog een wandeling op het strand gemaakt en zijn we vertrokken naar de camping.

De camping ligt naast de Rogue bierbrouwerij. Hier hebben we ‘s avonds gegeten en zijn wat biertjes geproefd. Het hazelnoot chocoladebier was wat teveel van het goede dus bleef het bij witbier. Gelukkig hadden ze ook limonade van de tap.

Foto's:

• 11 Augustus 2018 - 07:05

Patrick:

Kippies, leuk stukje weer! Prachtige omgeving, genieten jullie er maar lekker van! Groetjes

• 11 Augustus 2018 - 07:22

Sieuwerd:

Ik gok zo maar dat ed aan de limonade uit de tap zat

• 11 Augustus 2018 - 09:09

Miek En Eric:

Wat een leuk verhaal weer, en ook de foto’s zo mooi. Veel plezier

• 11 Augustus 2018 - 10:17

Mar :

Hazelnoot chocoladebier lijkt me wat te. Maar die walvissen zijn toch weer een fantastische belevenis! Xxx

• 12 Augustus 2018 - 03:45

De Rutjes:

Hoi André, leuk verhaal man. Mooi om langs de kust te rijden. Dat van het niet voor je kijken als je stuurt, is hier geloof ik een nationale sport. 80% van de chauffeurs hier zit op zijn telefoon te kijken tijdens het rijden, echt niet normaal. Groetjes van ons.