Dag 16-18 - Reisverslag uit Corbett, Verenigde Staten van Ed en Nel Kip - WaarBenJij.nu Dag 16-18 - Reisverslag uit Corbett, Verenigde Staten van Ed en Nel Kip - WaarBenJij.nu

Dag 16-18

Door: André

Blijf op de hoogte en volg Ed en Nel

23 Augustus 2018 | Verenigde Staten, Corbett

Maandag 20 augustus 2018:

Vandaag hebben we Portland verkend. Maar eerst hebben we kennis gemaakt met de eigenaresse van de camping. Een bijzonder enthousiaste dame met blauw haar. Ze was er gisteren niet waardoor we zelf hebben ingecheckt en ons een lege spot hebben toegeëigend. Ze was erg blij dat we nog een nacht wilde blijven en we kregen een potje zelfgemaakte jam van haar. Het bijzondere op deze camping is dat wij zo’n beetje de enige zijn die buiten verblijven, we hebben hier amper een levende ziel kunnen ontdekken. De camping zelf is niet veel soeps maar het is netjes en een goede tussenstop.

Om Portland te gaan verkennen met de camper leek ons geen goed idee dus hebben we de sneltram gepakt. Het blijft bijzonder hoe groot de afstanden zijn, we hebben bijna een uur nodig gehad om downtown te komen. Daar hebben we wat geshopt en gewandeld. Het was niet heel bijzonder.

Tussen de middag heerlijk gegeten bij Buffalo Wild Wings (tip van enkele leden van The Wild Bunch) en halverwege de middag zijn we weer terug gegaan naar de camping. De sneltram zat goed vol dus staand terug! Op een gegeven moment kwam er een grote blanke jongen gekleed in een (te kort) zwart t shirt en een (te grote) zwarte spijkerbroek de tram ingelopen. Toen hij ging zitten viel er een groot mes met een blad van 30 centimeter uit z’n broekzak. Wij stonden met grote ogen te kijken, what the fuck! Een klein kind riep “a knife” maar verder gaf niemand een kick. Erg bijzonder dat dit toch als heel gewoon wordt ervaren. Ik had dit hier niet verwacht! Gedurende de rest van de rit toch met een scheef oog de jongen in de gaten gehouden. Voor de rest ook veel andere weirdo’s gespot die hun hele verhaal in zichzelf aan het vertellen waren (CRAZY). Heel apart!

Dinsdag 21 augustus 2018:

Vandaag hebben we niet zoveel beleefd. We zijn laat vertrokken vanaf de camping omdat we maar een klein stukje hoefden te rijden. Bij Portland hebben we wat vertraging gehad omdat ze druk bezig waren met de weg. Het oponthoud viel gelukkig mee.

Onderweg ook nog enkele boodschappen gedaan. Helaas hadden we een supermarkt zonder verse producten. Alle producten waren langer houdbaar en dat was niet waar wij naar op zoek waren. Dat zal toch wel vaker hier zijn, vanwege de grote afstanden en de dunbevolkte gebieden op sommige plekken maar tot nu toe hadden we dit nog niet zo meegemaakt. Bij het afrekenen dachten we de juiste kassa te hebben gekozen maar het meisje achter de kassa was nog geen 21. Dat betekent dat ze geen alcoholische producten mag behandelen (ze raakte het ook niet aan), het duurde even voor iemand had kwam helpen. Weten we ook weer voor de volgende keer! (Hadden we wel moeten weten natuurlijk)

Vlak voordat we bij de Mount St. Helens Vulcanic Monument aan kwamen hebben we de camper nog even volgetankt en onszelf op een heerlijke milkshake/ijskoffie getrakteerd. Bij het tankstation was er enige consternatie omdat iemand niet had afgerekend maar twee bediendes waren het er niet over eens of het de juiste persoon betrof. De verdachte reed echter gewoon weg alsof er niets aan de hand was. De tankbediendes stonden nog flink ruzie te maken. Erg professioneel.

Eenmaal aangekomen op de camping hebben we lekker gebarbecued.

Woensdag 22 augustus 2018:

Vanochtend zijn we op tijd op pad gegaan richting de vulkaan. Onderweg zijn er twee bezoekerscentra waarbij de ene ingaat op de wederopbouw (en verder van de krater staat) en de ander (vlakbij de krater) op de impact. Helaas was het erg rokerig waardoor we een erg slecht zicht hadden. We hadden de vulkaan onderweg al van ver moeten kunnen zien, echter konden we dichtbij alleen enkele contouren van de vulkaan in een rokerige omgeving zien. Helaas! De rook van de bosbranden blijft ook hier erg hangen. We kregen te horen dat het morgen beter zou moeten zijn ivm de aantrekkende wind vanuit zee. Helaas hebben wij daar niets aan!

Binnen de bezoekerscentra hebben we films gekeken en informatie gelezen over de uitbarsting. Het is bizar om te lezen en om je voor te stellen wat zich hier heeft afgespeeld en welke impact dit heeft gehad. In mei 1980 is de vulkaan uitgebarsten waarbij de wand van de vulkaan is ingestormd. Het stuk wand heeft een groot deel van het gebied verwoest door de enorme verschuiving en alles onderweg mee te nemen. De top van de vulkaan (voorheen een besneeuwde berg) is door de instorting met 400 meter gedaald. De hitte die bij de uitbarsting is vrijgekomen heeft een groot deel van de omgeving verbrand. Dit tezamen heeft ervoor geleid dat een gebied ter grootte van de provincie Utrecht is verwoest. Heel indrukwekkend om te lezen en ook enkele verhalen van overlevenden te lezen.

De vulkaan is nog steeds een actieve vulkaan maar de omgeving was goed hersteld. Interessant om te lezen is dat er 18,4 miljoen zaadjes van bomen per stuk en met de hand (!) zijn gepland om te komen tot hoe het nu is.

Op de terugweg hebben we nog wat kleine boodschappen gedaan voor de barbecue. Het dorp waar we doorheen reden had een gigantische school waar wel 10-12 bussen stonden. Dus daar moest ook wel iets van een supermarkt zijn. Dit was echter een kleinere winkel welke bij het tankstation hoorde (nog steeds formaat buurtsuper in NL) en ook hier een beperkte vers afdeling. De burgers en worsten waren er niet minder lekker om!

Foto's:

• 23 Augustus 2018 - 18:01

Miek En Eric:

Leuk verhaal weer, en wat een mooie plek voor de camper, ziet er goed uit. Prachtige foto’s erbij. Liefs XX

• 25 Augustus 2018 - 06:02

Familie Rutte:

Hoi Kippies. Wij hadden de laatste dagen beperkt internet dus pas vandaag jullie verhaal kunnen lezen. Leuk weer, en mooie foto's! Groetjes van ons en tot volgende week. :-)

• 01 September 2018 - 07:33

Sieuwerd: